Spoed
Eerste bezoek
Behandelingen
Betaling en tarieven
Klachtenregeling

U heeft een spoedgeval

In geval van spoed, bijvoorbeeld bij een ongeval of nabloeding, vragen wij u direct contact met uw MZGN praktijk op te nemen. Buiten de tijden waarop de praktijk geopend is krijgt u op de telefoonbeantwoorder het telefoonnummer van de dienstdoende collega te horen.

Eerste bezoek

Bij uw eerste bezoek aan ons, vragen wij u vriendelijk het volgende mee te nemen:

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Het pasje van de zorgverzekeraar

Indien u voorheen patiënt bent geweest bij een andere tandarts, is het prettig als u uw oude tandarts vraagt om uw dossier tijdig naar ons door te sturen. Hierdoor kunnen we onder andere gebruik maken van de bestaande röntgenfoto’s en weten we ook wat er wel/niet gedaan is.

Bij binnenkomst ontvangt u van een baliemedewerker een gezondheidsvragenlijst, deze kunt u vooraf invullen. Aan de hand van de gezondheidsvragenlijst wordt er geïnformeerd naar uw gezondheid en evt. medicijngebruik. Als u iets op de vragenlijst niet begrijpt, vraagt dan gerust uw behandelaar om uitleg.

Naast een gesprek over uw algehele gezondheid vindt een uitgebreid mondonderzoek plaats en zetten wij graag samen met u uw tandheelkundige wensen op een rij. Als u geen acute klachten heeft, vindt bij het eerste bezoek geen behandeling plaats. Indien uitgebreidere behandelingen noodzakelijk zijn, maken wij met u een vervolgafspraak.

Na het eerste bezoek (intake) worden in overleg met u uw gegevens opgevraagd bij uw vorige tandarts. Lees in ons privacy statement hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens.

De behandelingen van Mondzorggilde

Non-prep facings

Non-Prep facings zijn flinterdunne porseleinen facings. Deze worden over de tanden geplaatst zonder aan de tanden te hoeven slijpen.

De door Mondzorggilde ontwikkelde Non-Prep facings zijn flinterdunne porseleinen facings. Deze zijn dunner dan normale facings en worden over de bestaande tanden geplaatst zonder aan de tanden te hoeven slijpen. Door het gebruik van Non-Prep Facings kan een gebit dat slijtage vertoond worden gereconstrueerd met volledig behoud van uw eigen tanden.

Meer informatie >

Facings

Niet iedereen zijn gebit ziet er even fraai uit, facings (ook wel veneers) kunnen daar een oplossing voor bieden. Scheve tanden, verkleurde tanden, een afgebroken hoekje. Met facings is dat goed op te lossen. Facings zijn een laagje van tandkleurig vulmateriaal van composiet of een schildje van porselein. De tandarts plakt het op de tand, hiermee wordt de vorm, kleur of textuur van een tand veranderd. Ook kunt u hiermee een spleetje opvullen, een afgebroken hoekje repareren, verkleurde en gele tanden wit maken en scheve tanden recht laten lijken.

Meer informatie >

Invisalign®

(Voor Den Haag en Amsterdam momenteel)

Liever een onzichtbare beugel? In plaats van een normale metalen slotjesbeugel is het mogelijk een doorzichtige beugel te dragen. De Invisalign® methode maakt dit mogelijk. Wij werken volgens deze methode en kunnen deze beugel voor je aanmeten. Invisalign® is een doorzichtige beugel gemaakt van kunststof. Hij is dun, transparant en uitneembaar. Met behulp van een computersimulatie wordt een reeks doorzichtige bitjes gemaakt. Met deze bitjes worden de tanden en kiezen recht gezet.

Meer informatie >

Cerec – een kroon en/of brug binnen één dag

Cerec – moderne techniek voor kronen en bruggen
In onze praktijk wordt voor het maken van kronen gewerkt met het geavanceerde Cerec connect systeem. Cerec connect is een methode waarbij met behulp van computertechniek porseleinen restauraties worden vervaardigd. De tandarts zal per situatie beslissen of hij de kroon geheel zelf zal maken of dat hij gebruik maakt van een tandtechnisch laboratorium. In beide gevallen is het “happen” niet meer nodig.

Meer informatie >

Inlays en Onlays

Wanneer je last hebt van een gaatje in je tand of kies dan is een vulling vaak de oplossing. Bij een klein gaatje is dit dan ook geen enkel probleem maar bij grotere gaatjes is een inlay of een onlay een betere oplossing. Met een groter gaatje is de kans namelijk aanwezig dat de vulling er weer uitvalt. Bij inlays en onlays heb je dit probleem niet.

Meer informatie >

Digital Smile Design

Met de nieuwste techniek ‘Digital Smile Design’ kunt u zien en ervaren wat de mogelijkheden zijn om voor u de perfecte smile te creëren. Alle bewegingen van de mond en de effecten van spraak evenals aanpassingen in bijvoorbeeld kleur, vorm of stand kunnen in beeld gebracht worden alvorens u deze definitieve beslissing maakt.

Meer informatie >

Gezond vulmateriaal van Saremco

Nieuwe vullingen die wij leggen zijn van de hoogste kwaliteit bestaand uit een composiet en adhesief met extreem lage krimpspanning. Door lage krimpspanning vindt er weinig tot geen lekkage plaats waardoor de vulling veel langer meegaat dan een normale composiet vulling. Het Zwitserse Saremco produceert als enige op de markt composieten, primers en bondings die vrij zijn van co-monomeer, en daarom een gezond alternatief. Saremco ELS (extra low shrinkage) heeft een extreem lage krimpspanning en volumekrimp (ACTA, 2014), en bevat dus geen schadelijke HEMA, TEGDMA en vrije Bisphenol-A (BPA)! Verder biedt Saremco composiet u een breed en volledig kleurenpalet voor optimaal esthetische resultaten.

Betaling en tarieven

Tandartstarieven

De overheid heeft samen met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de maximum tandartstarieven vastgesteld voor alle tandartspraktijken in Nederland. De kosten van de tandartsbehandelingen zijn in verschillende categorieën onderverdeeld.

De kosten van de meest voorkomende behandelingen voor 2019 zijn:

Een periodieke controle (code C11)€21,78
Een verdoving (code A10)€14,33
Een eenvlaksvulling met composiet (witte vulling, code V91)€ 45,85
Een second opinion: een uitgebreid onderzoek en opstellen behandelplan (code C28)€103,16
Gebitsreiniging voor een half uur (M03)€77,10

Voor een prothese (kunstgebit), brug of kroon is er voor de tandartsbehandeling dus een standaard maximum tarief. De materiaal- en techniekkosten (de kosten voor het maken) kunnen wel verschillen.

Alle tandheelkundige kosten voor 2019: Klik hier

Alle tandheelkundige kosten voor 2020: Klik hier

 

 

Wat vergoedt uw zorgverzekeraar?

Welk deel van uw tandheelkundige behandeling door uw zorgverzekeraar wordt vergoed is afhankelijk van de volgende zaken:

  • uw zorgverzekering (basis of aanvullend verzekerd)
  • uw leeftijd
  • of er een medische noodzaak is voor de behandeling

Wij declareren bij alle zorgverzekeraars en kunnen precies zien wat uw zorgverzekeraar vergoedt. Wij rekenen daarom voor u uit wat uw zorgverzekeraar in uw specifieke situatie vergoedt en wat u zelf dient te betalen.

Weet u al welke behandeling u wilt, en wilt u weten wat uw zorgverzekeraar vergoedt? Dan kunt u ook online onze zorgvergoedingscheck invullen.

 

Eigen risico

In Nederland hebben we een jaarlijks eigen risico voor zorgkosten. In 2019 bedraagt deze € 385. Dit betekent dat de eerste € 385 aan zorgkosten zelf betaald. Zelfs als deze kosten normaliter door uw zorgverzekeraar worden vergoed. Pas nadat u de eerste € 385 aan kosten heeft betaald, vergoed uw zorgverzekeraar de verdere door u gemaakte zorgkosten. Men kan ook kiezen voor een hoger eigen risico, tot maximaal € 500. Vaak in ruil voor een lagere maandpremie.

 

Eigen bijdrage

In bepaalde gevallen dient u een eigen bijdrage te betalen. De eigen bijdrage is het deel van de kosten die u zelf dient te betalen. Voor een volledig kunstgebit is de wettelijke eigen bijdrage 25% van de totale kosten. De wettelijke eigen bijdrage wordt soms geheel of deels vergoed door een aanvullende verzekering.

 

Tandartsverzekering

Wilt u tandheelkundige hulp meeverzekeren, dan raden wij u aan te kiezen voor een restitutieverzekering. Wenst u meer informatie over een voor u geschikte tandartsverzekering? Kijkt u dan op www.vergelijkmondzorg.nl.

 

Duidelijkheid over de kosten

Voordat u beslist of u de behandeling in wilt zetten kunt u van ons een begrotingsvoorstel krijgen met een duidelijk overzicht van:

  • De totale tandartskosten
  • Het deel dat uw zorgverzekeraar vergoedt
  • Het deel dat u zelf dient te betalen

 

Hulp bij aanvraag van vergoedingen

Wij verzorgen graag de aanvraag van de vergoeding door uw zorgverzekeraar voor u. Wij assisteren u hier graag bij om dit financieel zo goed mogelijk voor u te regelen.

 

Factuurbedrag kan afwijken van begroting

De uiteindelijke kosten kunnen soms iets hoger of lager uitvallen dan het bedrag in het begrotingsvoorstel. Dit gebeurt wanneer tijdens de behandeling zaken anders uitpakken dan vooraf ingeschat. De tandarts beoordeelt tijdens de behandeling welke behandeling het beste voor u is. Het kan zijn dat er meer verdoving noodzakelijk is dan ingeschat, waardoor de kosten hoger worden. Of dat een tand toch behouden kan worden, waardoor de kosten juist lager worden. Doel is om uw bestaande tanden te behouden wanneer deze er netjes uitzien, geen pijn doen en goed vast zitten. Het begrotingsvoorstel is dan ook altijd onder voorbehoud.

 

Facturatie via Famed

De facturen en betalingen worden voor onze praktijk verzorgd door Famed, een betrouwbaar en gespecialiseerd facturatie bedrijf. Zo kunnen wij ons voor de volle 100% inzetten voor u als cliënt. Voor u betekent dit dat vragen over nota’s eerst aan Famed dienen te worden gesteld. Als u er niet uitkomt mag u natuurlijk altijd contact met ons opnemen.

Wilt u reageren op een nota of heeft u een specifieke vraag over nota’s of betalingen?
Neem dan contact op bij Famed via de website of telefonisch via 0900-0885. Selecteer de keuze die het beste aansluit op uw vraag.

Bij vragen over een specifieke nota zal worden gevraagd naar uw notanummer en de op de nota vermelde internet-code. Houd uw nota dus bij de hand. Het verschijnen van een bevestigingspagina betekent dat de door u ingevulde gegevens correct verwerkt zijn. Ter bevestiging wordt er een e-mail naar het door u ingevulde e-mail adres gestuurd. Indien dit niet het geval is, betekent dit dat uw gegevens niet correct verwerkt zijn. Neemt u dan op een andere manier contact op met Famed.

 

Betalen in termijnen

Onze facturatie wordt uitgevoerd door Famed. U betaalt uw factuur dus ook aan Famed. Voordeel hiervan is dat u de mogelijkheid heeft om in termijnen te betalen. Hoe eerder u kenbaar maakt dat u in termijnen wilt betalen, des te meer is er mogelijk.

 

Belastingaftrek

Vaak worden niet alle kosten van uw tandheelkundige behandeling vergoed door uw zorgverzekeraar. Onder bepaalde voorwaarden zijn deze kosten als bijzondere ziektekosten aftrekbaar bij uw belastingaangifte. Er zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. U mag bijvoorbeeld geen kosten opvoeren die al door uw zorgverzekeraar zijn vergoed of ten laste komen van uw eigen risico. Er geldt ook een inkomensafhankelijke drempel.

Het is dus de moeite waard om grote zorguitgaven naar voren te halen. Deze regeling staat al jaren ter discussie en kan veranderd worden waardoor deze zorgkosten dan niet meer aftrekbaar zijn.

Kijk voor meer informatie op deze pagina van de Belastingdienst of neem contact op met uw financieel adviseur.

Klachtenregeling

Geef ons feedback

Wij doen er alles aan om u de beste tandheelkundige zorg te bieden en hebben daarover graag goed contact met u. Mocht het een keer voorkomen dat u vindt dat wij u onjuist of onzorgvuldig informeerden of behandelden, dan vragen wij u dit eerst persoonlijk met ons te bespreken.

Voor ons is het belangrijk te weten dat u een probleem hebt of niet helemaal tevreden bent. Wij willen u graag uitleggen waarom we iets op een bepaalde manier hebben gedaan en meestal lost dit onduidelijkheden op. We vertrouwen er op dat we gezamenlijk een oplossing vinden.

 

Informatiepunt

Wilt u meer informatie over tandheelkunde en tandheelkundige behandelingen, dan kunt u terecht op www.allesoverhetgebit.nl of telefonisch advies inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP, tel: 0900 202 5012, € 0,15 per minuut). Beide geven onafhankelijke informatie en zijn opgericht door onze beroepsorganisatie NMT.

 

U komt er met ons niet uit

Hebt u het gevoel dat uw klacht door ons niet naar tevredenheid wordt opgelost, dan kunt zich wenden tot de klachtencommissie van de KNMT. Dat is de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde. De KNMT is gevestigd te Nieuwegein. Meer informatie vind u in de patiënten-informatiefolder klachtenregeling tandartsen.

 

Klachtenregeling

Indien we gezamenlijk niet tot een voor u bevredigende oplossing komen, dan kunt u terecht bij de klachtencommissie van de KNMT. Dat is de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Tandheelkunde. De KNMT is gevestigd te Nieuwegein. Meer informatie vind u in de patiënten-informatiefolder klachtenregeling tandartsen.

 

Bekijk de Patiëntenfolder Klachtenregeling

Vragen? Of in contact komen?